FITS 2022 prin ochii voluntarilor: Conferință de presă 28 iunie

Voluntarii departamentului de comunicare din cadrul FITS au ocazia să participe la spectacole sau conferințe și să relateze ceea ce au văzut. În acest fel pregătim comunicatorii de mâine, pe cei care vă vor transmite gândurile și emoțiile lor de la Festival în anii ce vor urma. Textul de mai jos este scris de Tea Stanca și Oana Oltean.

Invitați: Justyna Wojcik, Michal Orzylowski-Polonia

Moderator: Octavian Saiu

Cei doi actori polonezi joacă în spectacolele „The bench” și „Echos” din cadrul FITS. Mișcarea și interacțiunea umană sunt elementele cheie pentru acest tip de spectacole. Prin poveștile transmise, spectacolele abordează și teme din cultură poloneză, ucraineană. Arta stradală face ca relația actor-public să fie printre cele mai importante componente. Acest lucru îi învață să citească publicul și să îl implice în spectacole.

„Dacă cineva se plictisește, automat nu va putea fi implicat fizic și psihic în spectacol. Este solicitant și trebuie să fii pregătit pentru orice. Publicul este imprevizibil, dar îți oferă energie și experiențe grozave.”

Mișcarea „Gaga” stă la baza reprezentaților, ce constă în limbajul mișcării prin dans contemporan. Actorii nu trebuie să fie dansatori profesioniști. Tehnica ”Gaga” îi ajută să își găsească proprile mișcări.

„Mișcarea Gaga înseamnă să găsești modul tău original de a te mișca, de a dansa. Natalia (Iwaniec) folosește această oportunitate pentru noi. Găsește modul nostru de a dansa pentru spectacol și e conectat cu amintirile de la granița de Est a Poloniei. Este o călătorie a descoperirii de sine.”, spune Justyna.

Octavian Saiu îl întreabă pe Michal Orzylowski despre senzațiile interioare, artistul mărturisește cum totul vine natural și cum puterea sa este corpul, reușind să transmită totul prin intermediul acestuia.

Există spectacole care sunt modelate în funcție de ceea ce se întâmplă în jurul lor, iar unele care rămân neschimbate. Cei doi actori au fost întrebați câte lucruri se schimbă într-un spectacol în care oamenii sunt extrem de imprevizibili.

„Trebuie să fim foarte flexibili, fiindcă fiecare spațiu de joc și fiecare public sunt diferiți. De exemplu, aici este cald. În Rusia e frig și trebuie să fim pregătiți pentru orice. Apoi, mai e contactul cu publicul care e diferit. În Italia pot să ating pe cineva de mână. În Asia, pentru că am jucat și acolo, nu pot face asta. Învățăm mereu câte ceva nou.”, spune Justyna.

„Flexibilitatea este cheia atunci când ai un spectacol de stradă. Orice se poate întâmpla. De la condițiile meteo până la oameni, dacă le place sau nu spectacolul. Spectacolele noastre sunt unice. Folosim povestea locului, iar această poveste nu poate să atingă pe toată lumea. Deci, nu știi dacă totul o să rezoneze cu publicul. Avem locuri în care intervenim cu schimbări la momentul respectiv, dacă simțim că poate ajuta show-ul. Însă e o schimbare subtilă. Nu putem schimba spectacolul din punct de vedere dramatic pentru că avem niște povești pe care vrem să le transmitem mai departe. Sunt lucruri pe care le-am învățat din experiența noastră.”, spune Michal.

Poveștile sunt foarte emoționante pentru toată lumea, chiar dacă cultura poloneză este greu de împărtășit în lumea contemporană.

FOTO: Dragoș Dumitru, FITS 2022

keyboard_arrow_up