Text semnat de Sebastian Baciu, voluntar în cadrul departamentului de comunicare FITS 2022.
Spectacolul-lectură regizat de Mariana Cămărășan, „Fiecare-n felul său”, are la bază universul artistic creat de unul dintre ce mai mari dramaturgi italieni ai secolului XX, Luigi Pirandello, recunoscut pentru abilitatea sa de a realiza “teatru in teatru”. Astfel, actorii Teatrului National „Radu Stanca” din Sibiu au adus în fața publicului de la FITS un spectacol de lectură care pornește de la o relație controversată dintre Doro și o actriță despre care se zvonește că ar fi provocat sinuciderea a doi bărbați. La prima vedere, lectura rămâne în sfera clasicului, ilustrând o poveste de dragoste imposibilă, ca majoritatea pieselor lui Pirandello. Însă elementul cheie în universul dramaturgului italian este transpunerea personajelor în afara scenei astfel încât actorii adoptă rolul de spectator.
Regia Marianei Cămărășan reușește perfect să surprindă ideea din spatele acestui joc artistic plasând șase actori în mijlocul audienței și încă doi în spatele sălii. Aceștia reprezintă vocile spectatorilor care se identifică atât de mult cu personajele încât ajung să se simtă insultați de jocul actoricesc. Fluxul rapid de replici antrenează audiența în dinamica spectacolului, lectura devenind mai captivantă datorită actorilor care dau voce conștiinței publicului. “De ce se ceartă?”, “Cine e femeia nebună care zbiară în spate?”, “N-am înțeles nimic.” sunt doar câteva dintre replicile acide pe care personajele-spectator le rostesc consternate în fața dramei de amor. Vocea conștiinței joacă de altfel un rol esențial pe întreg parcursul reprezentației.
Aici spectacolul capătă note comice, ba chiar absurde, însă tocmai acest teatru în teatru surprinde esența lui Pirandello: omul ajunge să se recunoască în piesele autorului, în drama, slăbiciunile și trăirile
Această adaptare a operei lui Pirandello este o veritabilă demonstrație a faptului că teatrul nu se limitează doar la jocul actoricesc pe scenă, ci poate capătă note neașteptate atunci când ajunge să se confunde cu viața cotidiană.
FOTO: Gligor Nicolae, FITS 2022