Retrospectiva FITS30 – 1999 – 2003

Aflat la a 6-a ediţie, FITS 1999 era deja un eveniment desfăşurat sub Înaltul Patronaj al Preşedintelui României şi avea colaborări cu Festivalul „Blue Ridge” din Richmond, SUA, precum şi cu alte reţele de evenimente sau de management cultural din Europa.

Tema „Creativitate” a adus la Sibiu spectacole din Brazilia, Canada, Croaţia, Danemarca, Mexic, Japonia, Tunisia sau Ucraina.

Din România au fost invitate spectacole precum „Cetatea soarelui” de la Teatrul ACT, în regia lui Mihai Mănuţiu, cu Marcel Iureş în rol principal sau „Mă tot duc” de la Teatrul Odeon cu Oana Pellea şi Mihai Gruia Sandu.

Ediţia a 6-a a fost cea în care FITS a ajuns la formatul de 10 zile, pe care îl ştim până astăzi.

Primele șase ediții FITS au trecut ca prin magie. Am ajuns în anul 2000, la ediția ”𝗔𝗹𝘁𝗲𝗿𝗻𝗮𝘁𝗶𝘃𝗲”. O ediție gândită în jurul ideii de teatru alternativ, independent, care era încă relativ nouă la acel moment în România.

Era anul în care revistele de specialitate erau în plin avânt, motiv pentru care s-a organizat la Sibiu o Întâlnire a Publicațiilor de Artele Spectacolului. Dintre temele de discuție: ”Alternativa în teatru este susținută în media?”, ”Revistele de teatru și audiența lor astăzi”, ”Publicul și receptarea formelor alternative de Performing Arts”.

Numărul țărilor participante ajunge la 54, dintre care 20 de țări cu spectacole invitate în cadrul FITS.

Tot în 2000 continuă proiectele rețelei ACTIV5, rețea formată la FITS, în 1996, ca proiect de cooperare între festivaluri din SUA, România, Macedonia, Ungaria și Moldova.

Nu în ultimul rând, de la ediția din 2000 amintim Copilul divin, unul dintre primele spectacole scrise de Chris Simion, proaspăt absolventă de teatrologie în acel an!

Un nou mileniu a introdus şi noi 𝗣𝗿𝗼𝘃𝗼𝗰𝗮̆𝗿𝗶 pentru echipa FITS!

Ediţia din 2001 s-a desfăşurat între 25 mai şi 3 iunie şi a adus la Sibiu artişti din ţări noi, precum Algeria sau Capul Verde!

Apare revista „Aplauze”, coordonată cu ajutorul secţiei de Teatrologie de la UNATC Bucureşti. Continuă proiectul ACTIV 5 Theatre, la fel şi seria de ateliere cu profesionişti din toate colţurile lumii.

Spectatorii ediţiei din acel an au avut privilegiul de a urmări un Othello adus de Angelus Theatre din Japonia, o Livadă de vişini de pe scena Naţionalului de la Iaşi, şi o punere în scenă a lui Andriy Zholdak pentru „Idiotul”, de Dostoievski.

A noua ediție FITS s-a desfășurat sub tema ”Punți”.

În catalogul de prezentare din acel an, Președintele FITS, @Constantin Chiriac, declara: ”O Echipă ce nu are astâmpăr, ca inima ce nu așteaptă mulțumiri pentru că bate, trudește pentru ca ‘miracolul de la Sibiu’ să se întâmple.”

Tot în catalogul de prezentare o găsim și pe tânără Ofelia Popii, în echipa de organizare a workshopurilor pentru ediția din acel an a Festivalului.

Apare și Platforma Balkan Express, o inițiativă de cooperare între entitățile artistice din Balcani.

În 2002 apare pentru prima dată o mențiune legată de proiectul ”Sibiu Capitală Culturală Europeană 2008”. Atenție! La vremea respectivă se vorbea despre 2008, însă până la urmă lucrurile s-au întâmplat mult mai rapid și Sibiul a devenit Capitală Culturală Europeană în 2007!

Zece ediţii de FITS au trecut ca o clipă.

Ediţia aniversară de acum 20 de ani, din 2003, s-a desfăşurat sub tema „𝗠𝗮̂𝗶𝗻𝗲”. Era un mâine spre care organizatorii priveau cu speranţă.

Festivalul ajunge să aibă spectacole invitate din 21 de ţări, un nou prag atins şi o nouă ţară care descoperea Sibiul: Armenia.

Tot în 2003 apare un grup de lucru Româno-Irlandez pentru cooperarea culturală între cele două ţări.

keyboard_arrow_up