FITS Talks 2023: Marius Chivu și Dragoș Buhagiar

FITS Talks, seria de conversații și interviuri relaxate, a căror gazdă este scriitorul Marius Chivu, continua și la această edițe aniversară a Festivalului.
Ne și le puteți urmări, live, pe pagina de Facebook FITS, în fiecare zi, de la ora 13, și, ulterior, pe canalul nostru de YouTube.

Primul invitat a fost actorul Sebastian Marcovici, coordonatorul echipei foto FITS. I-a urmat scenograful Dragoș Buhagiar, o prezență nelipsită de la FITS.
Redăm mai jos doar seria de întrebări și răspunsuri scurte de la finele acestei conversații. Restul dialogului, AICI.

Care a fost cartea copilăriei tale la Brăila?
M-am trezit într-o dimineață și venise tatăl meu de la București și îmi adusese Gulliver (n.r. Călătoriile lui Gulliver) și era imensă. Îmi aduc aminte că era roșie, cu desene. Dar nu a fost aceasta prima carte. Prima carte, părinții mei pot să confirme, a fost Ninigra şi Aligru (n.r. Povestea a doi pui de tigru numiţi Ninigra şi Aligru – şi alte poezii) de Nina Cassian. Aceasta a fost prima carte pe care am primit-o și mi se citea din ea. O am și acum pe asta. Slavă Domnului că amândoi părinții trăiesc și-au păstrat tot.

Zi-mi o carte despre care ai spune că ți-a schimbat viața.
Am mai spus și cred că devin plictisitor: Relatare despre regele David de Ștefan Heym. E o carte pe care mi-a pus-o în brațe o fostă parteneră de-ale mele care considera că sunt naiv și m-a sfătuit să o citesc cu scopul de a înțelege mai bine viața. Și într-adevăr a avut dreptate. Plugarul și Moartea mi-a schimbat de asemenea perspectiva pentru că mi s-a părut foarte dur.

Spune-mi un autor clasic, de teatru pe care nu prea l-ai citit.
Nu prea am citit autori americani. Acum cu spectacolul Electra am încercat un pic să îmi reîmprospătez memoria. Însă timpul îmi este cel mai mare dușman.

Cu cine ți-ar plăcea să mai lucrezi?
Cu cine lucrez acum.

Nu există riscul să lucrezi prea mult cu același regizor?
Sunt foarte multe aspecte de menționat aici: echipa trebuie să fie formată pe niște principii sănătoase care au legătură cu respectul profesional, cu respectul la nivel uman și cu preocupările în teatru. Era o vorbă la un moment dat: ,,Toată filosofia Odiseei nu mai este interesantă.”

Pe ce artist din istorie, din orice artă ți-ar plăcea să-l inviți să vadă un spectacol al cărui scenograf ești tu?
S-ar putea să am mai mulți. Dar mă voi rezuma la doi. Mi-ar plăcea să fie Brâncuși. Am folosit mult din filosofia lui și Base (n.r. Ron Base). Știind că îmi plac foarte tare cărțile lui, le-am și primit cadou.

În ce spectacol văzut în viața asta ți-ar plăcea să trăiești pentru o vreme?
Ai să râzi dar în Fedra și Decameronul. Poate mai mult în Decameronul, dar estetic ca univers sonor și lumină în Fedra.

Dacă ai avea posibilitatea să trimiți într-o capsulă spațială ca să întâlnească alte civilizații, pe care dintre spectacolele la care ai lucrat tu, ai trimite?
E o întrebare foarte interesantă. Nu știu.

Dacă ai trimite o muzică creată pe pământ tot așa într-o capsulă spațială pentru a întâlni alte civilizații, ce muzică ai pune?
Cred că aș pune King Crimson – Epitaph pentru că m-a ținut în viață foarte mult timp.

I-ai văzut vreodată live?
Nu, nu i-am văzut. Am fost tot în contratimp.

Pe ce suport asculți muzică?
Pe vinyl, benzi de magnetofon. Am două Revox-uri, unul e chiar profesional și am benzi de studio pe viteza 38. Am trei pickup-uri, două magnetofoane și ascult diversificat.

Dacă ai avea puterea să schimbi dintre toate problemele omenirii, una și una singură, ce problemă ai alege?
Ar trebui să fie ceva legat de natura umană. Nu știu cum am putea face oamenii să își stopeze setea de sânge care este evidentă. Omul nu se potolește, nu învață nimic și trăiește în buclă. Nu îmi dau seama cum animalul din înăuntrul nostru poate fi potolit.

keyboard_arrow_up