Conferinţă specială: Octavian Saiu în dialog cu Jan Fabre şi Mikhail Baryshnikov

FITS 2024 a deschis seria conferinţelor speciale cu o discuţie între Octavian Saiu, Jan Fabre şi Mikhail Baryshnikov. Contextul acestei conferinţe este instalaţia video Not Once, realizată de Jan Fabre alături de Mikhail Baryshnikov, dar şi cartea „De la act la performare. Un ghid pentru performerul secolului al XXI-lea” (Editura Presa Universitară Clujeană, 2023).

Octavian Saiu: Nu știm ce limbă mai vorbim, pentru că transcendem, iar ce faci tu este despre limbă și dincolo de limbă.

Jan Fabre: Am fost crescut de foarte mic cu diferite activități. Bunica mea era vorbitoare de franceză și traducea pentru mine muzică franceză de când eram foarte mic. Edith Piaf, Jacques Brel și alți cântăreți francezi. Am văzut multe picturi ale unor mari pictori. Când vezi marile picturi, vezi că este și text dincolo de pictură.

Octavian Saiu: Care a fost primul moment prin care, datorită familiei, ai descoperit arta această frumoasă? Cum s-a simțit din perspectiva de copil? Erai conștient de toate artele?

Jan Fabre: Picturi de Rubens am văzut la National Museum. Nu mi-a plăcut că tatăl meu era foarte sever și atunci nu mi-a plăcut ce vedeam. Momentul în care am înțeles arta…. eram în New York și aveam 22 ani. Predam deja în școli și am zburat 3 luni în Belgia. Și în Belgia mi s-a zis că tot ce știam ce e stupid. Mi-am înțeles rădăcinile napoi. Adevărul rezidă în detalii, în tradiții, în straturi. Aveam lucrările lui Rubens cu mine și când te uiți la picturile lui trebuie să vezi tot ce se vede, nu doar obscuritatea lui. Accentele lui care sunt simboluri. Să descoperi povestea. Și eu încă învăț.

Octavian Saiu: Tu ai devenit însuți un maestru. Revenind la America, pentru a descoperi frumusețea culturii. Și mergem profund în arta teatrală. Ai nevoie să te miști liber în diferite domenii pentru a descoperi farmecul fiecărei arte? Dar pentru a înțelege arta vizuală?

Jan Fabre: Maeștrii flamanzi au fost inspirația mea. Ce mă inspiră cel mai mult este știința. Acum 25 ani, un om de știință care era fanul meu mi-a explicat conceptul de consilience art. Care e diferită de multimedia. De exemplu, te uiți la un produs, la modul inteligent prin care se face un lucru și poți descoperi legături. Aceste legături primesc diferite conotații.

Octavian Saiu: Surprinzi aceste transformări.

Jan Fabre: Toată viziunea artistică este foarte bogată și trebuie să înțelegi că fiecare mediu are diferite instrumente. Poți descoperi relații diferite cu o grămadă de interpretări. Coregrafiile de exemplu, mișcările. Inspirațiile mele pot merge de exemplu pe picturile lui Rubens. Noi deschideri în teatru, în scris.

Octavian Saiu: Ai vorbit despre stiință despre care ești pasionat. Ai un interes pentru asta. Dar despre minte – corp? Ce lucrează prin corp, prin aceste acțiuni fizice.

Jan Fabre: Cred că, din când în când, atunci când faci o lucrare cu un artist, conectezi inteligența și intuiția și asta se întâmplă rar. Forța care mă conduce pe mine astăzi vine din plăcere și curiozitate. Mă fac să citesc lucrări ale unor cercetători, să văd ce au mai scris. Studiez des. Am studiat cu un italian care e inventator și datorită lui știm că atunci când ne uitam la un meci de fotbal ne mișcăm în interior și dincolo de asta putem vedea și alte aspecte. Este vorba de plăcerea descoperirii.

Octavian Saiu: Acum avem o intervenție datorită puterii tehnologiei. Mikhail Baryshnikov este live cu noi. Pot vedea o voce departe de aici de Sibiu?

Mikhail Baryshnikov: Bună tuturor. Îmi pare rău că nu pot fi azi cu voi. Iubesc Sibiul, am petrecut un timp grozav împreună în Sibiu. I-am menționat lui Jan despre Sibiu când am lucrat și imi amintesc fiecare cuvânt pe care i l-am spus despre experiența mea în acolo.  Îi admir tenaticitatea, curiozitatea lui Jan. E foarte diferit față de mine și totuși l-am întâlnit acum 20 ani în New York și centrul nostru era abia construit. Îi mulțumesc pentru ca mi-a schimbat într-un fel viziunea mea artistică. Sper că nu e sfârșitiul colaborării noastre. Aveți o țară minunată și un oraș frumos.

Octavian Saiu: Îți dorim sănătate și recuperare rapidă. Vreau să te întreb despre momentul în care ai discutat cu Jan prima dată despre acest proiect care este un mediu diferit. Cum ai reacționat când a venit aceasta idee?

Mikhail Baryshnikov: Jucam în Belgia. Și m-am simțit foarte bine când ne-am întâlnit cu Jan. Mi-a trimis un mail. Nu direct, că nu are nicio formă de rețea digitală. I-ar fi plăcut să citesc o lucrare. Un monolog pentru un bărbat. Am zis: ”ce poveste nebună”! Dar cumva este și despre mine. De aceea probabil că mi-a trimis acel text mie. L-am citit mai mult de 1 an, cu cât citeam mai mult, memoram mai mult. Apoi ne-am întâlnit. Voia sa fie citit audienței, după care s-a gândit la o instalație video și cum poate fi adaptat. Nu se întâmplă des să lucrezi cu un astfel de artist și de aceea am acceptat și asa a fost începutul relației noastre.

Octavian Saiu: Avem peste 830 de evenimente în festival și niciunul nu e atât de legat de prietenie. Ce te-a propulsat să vezi printre aceste două universuri?

Jan Fabre: Înainte sa îl intâlnesc pe Misha, l-am văzut pe dansând la TV live. Când l-am întâlnit în NY radia de o inteligență conectoare. Tot corpul lui vibra de inteligență. Fiecare mușchi. Am petrecut timp împreună și am observat această legendă cum se mișcă, cum vorbește, cum se comportă.

Octavian Saiu: Spune-ne de show, care se putea întâmpla live. Dar tu ai ales un alt mediu.

Jan Fabre: Da, este foarte diferit să filmezi. Are o frumusețe nemuritoare. Și este și un nemuritor Misha. Este o legendă vie care se pune în atâtea situații vulnerabile. Este obișnuit să lucreze în Hollywood cu atâtea vedete. Și eu l-am provocat cu diferite întrebări cu acest proiect. E uimitor că el a fost într-o situație în care nu a mai fost până acum. Când performează el se metamorfozează. Are aceste sentimente ciudate datorită forței vulnerabilității sale. Lucrarea este foarte bogată, dar contribuie și forța acestui actor.

Octavian Saiu: De ce performance-urile tale sunt complet diferite și mergi în direcții diferite?

Jan Fabre: Diversitatea mea funcționează în funcție de creierul meu. Creierul meu este foarte curios. Succesul este o otravă. Adesea sunt artiști care devin atât de celebri și nu mai pot replica succesul acela pentru foarte mulți ani. La mine e vorba mea despre a mă a reinventa. De ce sunt artist? Care sunt necesitățile mele astăzi? Cred în a întâlni energia. Tot timpul te intrebi de ce? De ce textul acesta? De ce mă inspiră asta? Este energia mea, pasiunea mea, plăcerea mea.

Octavian Saiu: Cineva spunea că „plăcerea de a scrie este plăcerea de a citi”. Vreau să te întreb ceva legat de plăcere. Interesul tău în conceptul de frumusețe, dar nu cea clasică, ci altceva, unde o găsești? Cealaltă frumusețe. Cum îți menții curiozitatea despre frumusețea aceasta? Să găsești o altă frumusețe.

Jan Fabre: Cred că frumusețea e liberă de orice ideologie. Când ți-am auzit numele, Octavian, m-am gândit la un tip, Octav, avangardist. Creierul meu funcționează asa, frumusețea depășește orice. Artiștii de altă viziune, scriitori care se referă la războaiele din Ucraina, Gaza și altele, colegii mei care fac Shakespeare, Lear, e foarte plictisitor. Cred că frumusețea reală depășește moda astăzi, știrile, ideologiile. Frumusețea este ca un fluture.

Octavian Saiu: vreau să îl intreb pe Mikhail despre provocarile creării acestei frumuseți de a explora altceva?

Mikhail Baryshnikov: Mă gândesc despre cum ar fi fost să devin actor sau dansator în compania lui Jan Fabre. Aș fi fost cel mai prost. Pentru că ei sunt extraordinare mașini pentru zilele noastre. Eu sunt un performer care nu este răbdator cu mine sau cu alți oameni. Procesul nostru a fost aparte. Am lucrat cu  două camere. Jan a stat la mulți metri distanță de mine și oferea indicații. Am înțeles că nu o să pot face dans clasic sau să-mi însușesc anumite tehnici. Jan nu este un coregraf per se.

Octavian Saiu: Ce ne-ai spus sunt niște variabile serioase dintr-un proces. Dar când ai descoperit piesa finală, când ai descoperit ce va fi? Ce am văzut noi aici in Sibiu?

Mikhail Baryshnikov: Am fost mândru. Nu pentru rezultat, ci pentru că am supraviețuit acestui proces. Este o victorie și o învingere pentru că a trebuit să mă predau eu însumi în fața voastră, a tuturor. Să-i zic da sau nu lui Jan. Este o iarnă constantă în arta belgiană.

Octavian Saiu: Ce descrii e aproape un sentiment cartic. O întreagă descărcare după. Corect?

Mikhail Baryshnikov: Da, exact. Ai formulat gândurile mele întocmai. Și în același timp e vorba și de puterea despre a vorbi despre acele lucruri care devin dezgustătoare.

Octavian Saiu: Dacă e catarsis în lume este pentru artist, pentru spectatori sau pentru voi?

Jan Fabre: Este un triunghi. Pentru noi, pentru artiști, pentru public. Misha a descris prin ce a trecut. Prin toate aceste bătălii, sentimentele lui, oboseala lui. Este un catarsis. Vezi creierul dansând. E fantastic să îl vezi Misha transformându-se. Multe persoane mi-au spus asta, trece prin atâtea emoții. Când lucram cu Misha eram și eu intr-o cautare, într-o testare, mă gândeam că o să eșuez. Nu mi-am putut imagina ca acest proiect va ieși așa, pentru că Mikhail Baryshnikov era într-o situație fără sfârșit. Încerca lucruri, căuta să supraviețuiască. Eu cred în disciplină. Disciplina este instrumentul libertății.

Octavian Saiu: Îl vezi și e acolo. Dar când lucrezi față-n față e altfel. Cum este? Show-ul este gata când nu mai ai ce adauga? Sau că respectă planul. Tu cum procedezi?

Jan Fabre: Sunt un maniac. Trebuie să spui des: nu, nu, nu, da. Nu, nu, nu, da. Lucrez cu compania mea și când sunt în turnee, le dau „misiuni”, avem discuții după, când turneul se termină și văd spectacolul este ok.

Octavian Saiu: Vreau să vorbim despre această carte care este despre performance. Conform definiției tale ce este THE performance?

Jan Fabre: Am lucrat zeci de ani cu performeri și întruchipează munca mea. Este un proces lung să înțelegi cum performează artiștii. Caut să îi educ cu privire la ce înseamnă performance. În timp real, în acțiune reală. Actul fiziolgic este un exercițiu pe care artiștii îl înțeleg printr-un proces de relații fiziologice ale corpului, nu ale emoțiilor altora. Munca mea nu este despre ce emoții sunt în afară, cum ar fi decesul mamei mele sau ce ar fi fost dacă. Nu. Ci despre ce proces fiziologic se întâmplă în corp, despre rinichi, ficat. Știm că o situație te atacă prima dată în corp, ce se întâmplă acolo. O metoda poate deveni rapid old fashioned. Conexiunile dintre inimă și alte organe. Stanislavski este încă contemporan azi. Sau Peter Brook. Toți au diferite metode. Care au devenit rapid old fashioned. Este un exercițiu constant fiziologic și care ține de emoții, de creier. Domnul Artaud (Antonin Artaud) mi se pare un geniu. Astăzi încă îți face mintea să explodeze atunci când îl citești, despre pasiunea de a ucide, aceste metafore. Aceste exerciții pentru imaginație.

Octavian Saiu: În dans știm ce califică un dansator bun, în teatru avem talent, dar ce avem în performance?

Jan Fabre: Eu iubesc dansul clasic. Artiștii extraordinari, artiștii pentru care 1 + 1 fac 3, putem învăța de la alții. Pe mine m-a inspirat foarte tare un artist pe arte vizuale care mi-era prieten și a murit recent. Nu cred ca poți defini grozavi artiști, actori, pentru că am avea cheia pentru ce este frumusețea și nu avem acestea cheie. E ca fluturele. Nu îl putem atinge. Și dacă îl atingem moare.

Octavian Saiu: Nu avem idee cum lucrează creierul. Trebuie să găsim frumusețea în modul cum lucrează.

Jan Fabre: Totul vine din instinct, intuiție și puțină inteligență. Am făcut primul laborator în anii ’70 și erau niște corturi similare unui nas. Prindeam muște, țânțari, râme și disecam fluturii gândindu-mă la Frankenstein. Am fost fascinat. De micile vietăți care erau în curtea părinților mei. Unchiul meu mi-a spus că în familie avem pe cineva care are cărți despre insecte. A fost vorba despre The making of life pentru mine. A fost primul meu laborator ca expoziție.

Octavian Saiu: Mikhail Baryshnikov, câteva cuvinte despre mesajul prieteniei care vine prin prietenia ta cu Jan și alți artiști minunați?

Mikhail Baryshnikov: Pentru mine relația mea cu Jan continuă. Pentru audiența din Sibiu sunt onorat că ați petrecut o oră să urmăriți proiectul. Eu sunt încă conectat cu metode old fashioned. Felicitări tuturor din Sibiu.

Octavian Saiu: Mulțumim.

Jan Fabre: Acum vreau să zic 2 lucruri pozitive despre tine, Misha. Vorbind despre prietenie. Este un suflet foarte genoros Misha, care a stat la telefon din New York în legătură cu Sibiu. Este unul dintre cei mai minunați artiști pe care i-am întâlnit.

Octavian Saiu: Ai descris definiția prieteniei. Să fii generos, fără a fi arogant. Mulțumesc.

keyboard_arrow_up