Matei Câlția, inițiatorul programului de rezidență artistică a Fundației Ștefan Câlția de la Șona: Satele din România se află fie într-o stare de depresie profundă
Dialoguri captivante între artistul Dan Perjovschi și Matei Câlția, alături de Monica Dănilă în cadrul unei conferinte speciale ce a avut loc pe 23 iunie, la Forumul Democrat German din Sibiu. Matei Câlția este director și fondator al Galeriei Posibile București și inițiator al rezidenței artistice de la Șona, iar Monica Dănilă este curator și coordonator al rezidenței „Sound like a Book” Șona.
Dialogul a avut la baza Șona AIR (Artists in Residence), programul de rezidență artistică a Fundației Ștefan Câlția ce își propune să susțină artiștii și creativii în dezvoltarea proiectelor proprii. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține interdisciplinaritatea și colaborarea, oferindu-le artiștilor spațiu, timp și resurse financiare pentru finalizarea proiectelor. Rezidențele Șona AIR vor avea loc bianual, în primăvară și toamnă, iar ediția 2024, care are doar participarea națională, urmând ca din 2025 să se adreseze și artiștilor internaționali, este curatoriată de Monica Dănilă, coordonatoarea rezidențelor.
Fundația Ștefan Câlția a fost constituită în anul 2016 și are ca scop promovarea proiectelor de substanță din cultura vizuală, sprijinirea dezvoltării organizaționale și dezvoltarea sustenabilității proiectelor în care se implică. Activitatea fundației s-a concretizat și în jurul unui interes crescut pentru îngrijirea și valorificarea patrimoniului operei lui Ștefan Câlția, acțiuni sociale și de conservare legate de satul Șona în principal, dar și de sudul Transilvaniei în secundar.
Cele mai importante declarații ale lui Matei Câlția din cadrul conferinței:
Galeria Posibilă este o poveste care a tot crescut și care s-a mutat organic dintr-o parte în alta. Nu vorbim aici de carte sau de galeria în sine, ci vorbim de inițiativa pornită fără prea multe planuri acum 10-12 ani când am cumpărat casa din satul Șona de lângă Făgăraș.
Directia programului merge spre patrimoniu, să integram cunoașterea legată de arta contemporană, pentru a putea fi parte din schimbarea socială. Acum câțiva ani, în 2019 am avut prima rezidență, Sound like a book, o rezidență care leagă sunetul de carte și un workshop, cu 20 de artiști invitați care construiesc împreună această rezidență. Am vrut să facem o carte în 20-30 exemplare. În zona artei exista conceptul carte de artist. O carte de artist nu are distribuție. Noi am dorit să nu pierdem comunitatea. Sound like a book a început să genereze microcomunități de 20-30 artisti care cumpără aceste cărți.
Toți acești artiști au început să interacționeze cu satul, cu mediul și cu comunitatea rurală în ansamblul ei, iar aceasta la rândul ei a interacționat cu aceștia. Satele din România se află fie într-o stare de depresie profundă, fie într-o forma de preschimbare totală, de exemplu din sat în localitate la periferia orașului, astfel comunitățile devin atomizate. Obiectivul acestei cărți nu a fost neaparat să construim, ci să creăm oportunități și să le sprijinim.
Proiectul vopsirii casei noastre din Șona în albastru a stârnit multe reacții în comunitate. Sunt multe povești cu albastrul. Sătenii erau panicați, ce o să se întâmple? O să ne faceți tot satul albastru? Am avut
30-40 voluntari din arhitectură, unii de la Londra, alții din alte părți. Proiectul cere de la sat ca oamenii să se implice cu o masă, cazare, să nu stea degeaba. Și forțează cumva o schimbare. Satul poate este învățat să stea.
Șona este locul în care s-a născut Ștefan Câlția, dar este unul dintre miile de sate care poate să dispară, si cu siguranta va dispărea la un moment dat. De aceea am ales Șona pentru acest program și nu București, de exemplu.
În concluzie vrem să umplem un gol pe scena rezidențelor din România. Să oferim o rezidență de o lună sau două, unui artist, dându-i un venit, care să-i acopere venitul pe care-l pierde din locul care pleacă, oferindu-o un timp pentru a se concentra pe proiecte pe care le-a lăsat deoparte. Pentru că uneori cele cu bugete te duc în direcții pe care nu le vrei neaparat.