Perspective de viitor pentru leadershipul circului în Europa

Stéphane Segreto-Aguilar, coordonatorul rețelei Circostrada și șeful de dezvoltare la ARTCENA, joacă un rol esențial în evoluția leadershipului în artele circului în Europa. Într-o discuție cu Cosmin Savu, profesor asociat la Sands College of Performing Arts din New York (SUA), Segreto-Aguilar subliniază eforturile inovatoare ale rețelei de a uni partenerii de proiect, participanții și profesioniștii pentru a avansa viitorul artelor circului prin colaborare și dezvoltare strategică. Seminarul a fost prezentat sub titlul Perspective de viitor pentru leadershipul în artele circului în Europa.

Circostrada este rețeaua europeană pentru circ contemporan și arte în aer liber, susținută de Ministerul Culturii din Franța și Programul Europa Creativă al Comisiei Europene. Circostrada se dedică acestor două sectoare și are 20 de ani de existență, iar în cadrul financiar actual al Uniunii Europene, există două priorități principale: transformarea verde și diversitatea și incluziunea. 

La Circostrada, s-a decis să se pună accent diferit în fiecare an pentru a încuraja membrii și echipa să abordeze aceste teme în diverse moduri. În al doilea an al proiectului, toate activitățile s-au axat pe diversitate și incluziune, fie că erau activități de creștere a capacităților, evenimente de networking sau alte activități. La sfârșitul anului, a fost produsă o cartă care detaliază valorile de diversitate și incluziune și acțiunile asumate. De asemenea, a fost publicat un document care încurajează artiștii să își împărtășească practicile privind diversitatea și incluziunea. Această publicație, disponibilă online gratuit în engleză și franceză, servește ca un instrument de advocacy pentru a inspira membrii rețelei și a se conecta cu alte rețele, având scopul de a schimba discursul pe aceste teme și de a se concentra pe practicile artistice în circ și alte arte.

Circostrada contribuie la schimbarea socială și implicarea comunității, creând strategii de advocacy în jurul acestora. Cu toate acestea, schimbările reale produse de aceste strategii necesită timp pentru a fi vizibile și resimțite în societate. În prezent, strategia de advocacy se concentrează pe beneficiile culturii pentru sănătatea mintală și bunăstare, subliniind necesitatea de a justifica impactul muncii lor. Schimbarea este reală, dar este nevoie de răbdare pentru a vedea efectele pe termen lung.

Finanțarea sustenabilă a companiilor de circ în Europa este provocatoare, mai ales în contextul fluctuațiilor finanțării publice și a provocărilor economice. Artiștii își pierd locurile de muncă și este dificil să găsești tehnicieni și administratori buni. Pentru a asigura sustenabilitatea, este esențială diversificarea surselor de venit și inovația. Exemple de modele inovatoare pot fi găsite în afara Europei, cum ar fi o companie artistică din Africa de Sud care a dezvoltat un model de afaceri fără subvenții publice. 

În ceea ce privește strategiile inovatoare de finanțare, Segreto-Aguilar recomandă căutarea de oportunități de la fundații private, mai ales în domenii precum schimbarea socială, antreprenoriatul social și sănătatea mintală. Modelul tradițional de creație-producție-turnee s-ar putea să nu mai fie viabil, fiind necesară regândirea acestuia și implicarea mai profundă în comunități.

Educația informală, cum ar fi vizionarea videoclipurilor pe YouTube, este importantă, dar și educația formală prin școlile profesionale de circ este esențială. Este necesară o mai bună pregătire a viitorilor artiști de circ pentru ecosistemul artelor spectacolului și pentru construirea de companii de succes. Aceasta include consolidarea înțelegerii lor asupra dramaturgiei, povestirii și impactului spectacolelor lor. De asemenea, trebuie crescute conexiunile cu alte discipline, precum dansul, teatrul, artele vizuale și performanța. Leadershipul creativ ar trebui integrat în curriculumul școlilor de circ din Europa pentru a pregăti studenții pentru provocările viitorului. Nu toți studenții trebuie să își creeze propriile companii sau să fie lideri; există diferite căi, cum ar fi interpret sau creator.

Pentru a atrage atât publicul tradițional, cât și demografiile noi, mai tinere, spectacolele de circ contemporan ar trebui comercializate pornind de la imaginea tradițională a circului, cum ar fi clovnii sau acrobații, și introducând forme diverse de circ contemporan. Leadershipul în artele circului implică adesea valori precum comunitatea, luarea deciziilor orizontale și conectarea cu publicul. Aceste valori informează procesele de luare a deciziilor și stilurile de leadership.

Identitatea regională și atracția publicului global pot coexista, conceptul de translocalism fiind relevant aici. Proiecte precum ReShape explorează acest lucru, invitând artiști din diferite regiuni să lucreze pe probleme locale, aducând perspective unice și contexte similare din propriile orașe.

COVID-19 a adus lecții importante pentru leadershipul în artele circului, deși implementarea acestora a fost provocatoare. Este esențial să se facă mai puțin, dar să se ceară mai multă finanțare pentru a face bine ceea ce se face, concentrându-se pe impact, colaborare și învățarea din greșelile altora.

Circul este una dintre cele mai vechi forme de divertisment și a supraviețuit reinventându-se. Rețeaua Circostrada trebuie să se adapteze la perturbările globale pentru a asigura supraviețuirea, redistribuind dinamicile de putere și făcând mici schimbări acolo unde este posibil. 

Discuțiile din cadrul conferinței dedicată lidership-ului circului sunt disponibile în versiune integrală în limba engleză AICI.

keyboard_arrow_up