Festivaluri în dialog: Planificare Inovatoare pentru un Viitor Sustenabil— APAP, MIF și FITS

În fața provocărilor în continuă evoluție, industria artelor spectacolului are nevoie urgentă de strategii de management inovatoare, bazate pe o viziune care să acorde prioritate accesibilității prin planificare antreprenorială și un viitor sustenabil. 

Paneliștii au oferit perspective asupra inovației în practicile existente pentru a spori incluziunea, a promova gândirea colaborativă și a asigura un viitor sustenabil pentru arte. Discuția panelului a fost prezentată în programul oficial sub titlul Festivaluri în Dialog: Planificare Inovatoare pentru un Viitor Sustenabil.

Paneliști:

  • Lisa Richards Toney, Președinte și CEO al Asociației Profesioniștilor din Artele Spectacolului (APAP).
  • Kee Hong Low, Directorul de creație al Factory International și al Festivalului Internațional de la Manchester (MIF).
  • Harold David, Co-Președinte al Festivalului Off Avignon, Franța.
  • Constantin Chiriac, președinte al FITS.
  • Vicențiu Rahău, Curator și Coordonator de Evenimente Indoor al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS).
  • Moderator Cosmin Chivu, profesor asociat la Sands College of Performing Arts, New York, SUA.

Inovație și incluziune în planificarea festivalurilor

Kee Hong Low a împărtășit evoluția MIF de la înființarea sa în 2007. Inițial concentrat pe spectacole de mari dimensiuni, MIF și-a extins acum raza de acțiune prin deschiderea Aviva Studios, permițând programarea pe tot parcursul anului. Această dezvoltare subliniază angajamentul MIF față de inovația artistică și implicarea comunității.

Lisa Richards Toney a oferit o imagine de ansamblu a rolului APAP în advocacy și sprijin pentru industria artelor spectacolului, care include și turneele din America de Nord. Ea a evidențiat conferința anuală APAP din New York City ca un hub important pentru dezvoltarea profesională și networking în industrie.

Harold David a discutat despre structura unică a Festivalului Off Avignon ca un festival cu acces liber, unde capacitatea financiară a trupelor participante dictează adesea participarea. El a subliniat necesitatea de a echilibra forțele pieței cu imperativul diversității, mai ales în contextul sprijinului financiar limitat pentru artiștii din regiunile subreprezentate.

Constantin Chiriac a povestit despre creșterea FITS de la înființarea sa până la statutul actual de festival cu renume internațional, cu artiști din 82 de țări prezenți la această ediție. El a subliniat rolul festivalului în promovarea dialogului comunitar și educației, precum și reziliența din timpul pandemiei de COVID-19 prin programe online inovatoare.

Vicențiu Rahău a evidențiat importanța dialogului interdisciplinar și a planificării eficiente pentru spectacolele internaționale, subliniind necesitatea unor eforturi colaborative la nivel european pentru a prezenta lucrări semnificative.

Diversitate, echitate și incluziune

Conversația s-a mutat apoi la problema critică a diversității, echității și incluziunii în artele spectacolului. Lisa Richards Toney a reflectat asupra mișcării globale pentru justiție rasială care a urmat incidentului George Floyd. Ea a subliniat necesitatea unei schimbări sistemice în cadrul organizațiilor, evidențiind că diversitatea și integritatea artistică nu sunt obiective contradictorii.

Kee Hong Low a rezonat cu această viziune, întrebând de ce vocile unor anumite categorii persoane nu sunt încă reprezentate în arte. El a adresat o regândire a structurilor tradiționale de putere și a explorat noi modalități de implicare a comunității, inspirându-se din sistemele de cunoaștere indigene.

Harold David a abordat provocările unice cu care se confruntă Festivalul Avignon în promovarea incluziunii în contextul constrângerilor economice și al potențialelor schimbări politice din Franța. El a subliniat importanța rezistenței și adaptării în fața adversității.

Constantin Chiriac a evidențiat eforturile FITS de a menține accesibilitatea și incluziunea prin platforme digitale și programe orientate spre comunitate, asigurându-se că festivalul rămâne relevant chiar și în timpul pandemiei.

Vicențiu Rahău a discutat rolul implicării comunitare în promovarea dialogului cultural și importanța satisfacerii nevoilor publicului prin programe inovatoare și inițiative de accesibilitate.

Implicarea comunității și direcțiile viitoare

Paneliștii au explorat strategii pentru aprofundarea implicării comunității și asigurarea unui viitor sustenabil pentru arte. Kee Hong Low a descris inițiativele MIF, cum ar fi Forumul Poporului și Forumul Tinerilor, care implică activ membrii comunității în procesele de luare a deciziilor. El a subliniat importanța integrării perspectivelor comunității în ethosul organizației.

Harold David a menționat impactul economic al Festivalului Avignon asupra comunității locale, dar a recunoscut necesitatea unei implicări mai directe a comunității în dezvoltarea festivalului.

Lisa Richards Toney a evidențiat eforturile APAP de a crea spații pentru dialog și sprijin prin inițiative precum Real Talk in Real Time, care încurajează transparența și implicarea în comunitatea artistică.

Constantin Chiriac a subliniat importanța menținerii conexiunilor cu publicul și adaptării la circumstanțele în schimbare, așa cum a demonstrat pivotarea de succes a FITS către programele online în timpul pandemiei.

Discuțiile din cadrul conferinței dedicate Festivaluri în dialog sunt disponibile în versiune integrală în limba engleză AICI.

keyboard_arrow_up