Una dintre invitatele la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) este Shona McCarthy, directorul executiv al Edinburgh Festival Fringe Society, unul dintre cele mai importante festivaluri și expoziții de arte performative din lume, fondat pe principiile accesului liber și libertății de expresie. Cariera sa extinsă include conducerea anului de transformare al orașului Derry-Londonderry ca UK City of Culture, dar și servind ca director al British Council Northern Ireland și coordonând candidatura orașului Belfast pentru titlul de Capitală Culturală Europeană. Cu peste 35 de ani de experiență în poziții de conducere, Shona este un adevărat lider în sectorul cultural.
La această ediție a Bursei de Spectacole de la Sibiu, Shona a fost și membră a juriului pentru Pitch Projects. Dincolo de discuțiile surprinse în cadrul conferințelor de la Bursa de Spectacole, am avut o conversație separată cu Shona McCarthy pentru a explora viziunea din spatele unuia dintre cele mai renumite festivaluri din lume.
Importanța unei piețe internaționale de arte ale spectacolului
Timp de patru zile, Sibiul a devinit centrul networking-ului, găzduind întâlniri formale și informale cu specialiști în arte spectacolului din întreaga lume. Shona subliniază că aceasta este o oportunitate incomparabilă pentru networking, în special pentru cei care doresc să-și extindă orizonturile, să întreprindă turnee internaționale și să obțină o perspectivă mai largă asupra pieței globale de arte spectacolului. Ea a evidențiat prietenia durabilă cu FITS, care a început la o altă piață internațională de arte ale spectacolului, unde s-a conectat cu Vicențiu Rahău. Această conexiune a fost esențială pentru înțelegerea modului în care funcționează și colaborează festivalurile, fiind și motivul pentru care a acceptat invitația de participare.
Sesiunea Pitch Project
FITS a organizat prima sa sesiune Pitch Project, unde un juriu internațional a selectat zece spectacole. Shona a apreciat criteriile flexibile de selecție, care i-au permis să aleagă spectacole potrivite pentru noi audiențe. Ea a lăudat organizarea FITS, claritatea propunerilor de proiect și informațiile detaliate furnizate despre fiecare spectacol.
Întrebată dacă faptul că unii dintre participanți sunt vorbitori nativi de limbă engleză reprezintă un avantaj în timpul prezentărilor din cadrul Pitch Project, Shona a explicat că esența fiecărui spectacol transcende limbajul. Mesajul și impactul emoțional sunt fundamentale, uneori experimentate prin trailere video la care s-a uitat fără subtitrări. Ea a subliniat că, deși prezentarea este esențială pentru înțelegerea viziunii, spectacolul propriu-zis vorbește de la sine, indiferent de limbă.
Paralele între Edinburgh Fringe și FITS
Shona a remarcat asemănările dintre Edinburgh Fringe și FITS, în special în diversitatea locațiilor și a spectacolelor multiculturale. Discuțiile de după spectacol, fie cu prieteni, fie cu străini, îmbogățesc experiența festivalului prin împărtășirea impresiilor și feedback-ului. Ea a lăudat, de asemenea, programul de voluntariat de la FITS și sprijinul financiar din partea autorităților, pe care le consideră avantaje semnificative.
Discutând despre programul festivalului, Shona a subliniat importanța prezentării atât a artiștilor consacrați, cât și a talentelor emergente. Această abordare asigură o audiență diversă, adesea atrasă de anumite spectacole. Ea a citat exemplul spectacolelor de tip one man show/one woman de la Fringe, care prosperă datorită recomandărilor verbale, în ciuda locațiilor modeste, și care devin interesante pentru audiență pentru că se vorbește despre ele.
Provocările actuale la Edinburgh Fringe
Shona a abordat mai multe provocări cu care se confruntă Edinburgh Fringe în era post-COVID. Constrângerile financiare rămân o problemă semnificativă, unele companii încă recuperându-se financiar din datoriile acumulate între 2020 și 2022. În timp ce costurile au crescut, salariile artiștilor au stagnat, necesitând un echilibru delicat între cheltuieli și onorarii, dar și prețurile impuse pentru închirierea sălilor pentru spectacole.
Ea a menționat, de asemenea, atenția sporită în selectarea sponsorilor, asigurându-se că aceștia se aliniază cu principiile festivalului de drepturi ale omului și libertate de exprimare. Aceasta include examinarea afilierilor politice, mai ales în contextul crizelor actuale, și a valorilor potențialilor sponsori.
Sustenabilitatea este o altă preocupare critică, având în vedere impactul asupra mediului al găzduirii celui mai mare festival de arte din lume. Shona a subliniat necesitatea practicilor durabile pentru a reduce amprenta de carbon a festivalului, fiind conștientă de cantitatea de emisii de carbon care se produc pentru ca toată lumea să ajungă la Edinburgh.
Festival al Festivalurilor
Sezonul festivalurilor din august din Edinburgh, cunoscut ca „Festival al Festivalurilor,” exemplifică cel mai bine brandul orașului. Șapte festivaluri oficiale transformă orașul, creând o sărbătoare vibrantă și unificată. Shona a remarcat mândria locală și implicarea comunității, componente esențiale ale succesului festivalului.
Shona a discutat, de asemenea, gama diversă de spectacole, evidențiind disparitatea în educația artistică între școlile private și publice din Marea Britanie. Ea a subliniat rolul managerilor culturali în crearea de experiențe culturale accesibile și incluzive pentru toate audiențele, demonstrând că cultura este valoroasă sub orice formă, gratuită sau plătită, pentru a atrage un public divers și nu neapărat cunoscător.
Sfaturi pentru liderii culturali aspiranți
Întrebată ce sfaturi ar oferi celor care își încep cariera în domeniul cultural, Shona a subliniat importanța pasiunii și dedicării. Succesul necesită ore lungi de muncă și abilitatea de a naviga prin situații pozitive și provocatoare, așadar ar fi indicat să-ți placă foarte mult ceea ce faci. Reflectând asupra experienței sale cu anul de transformare al orașului Derry-Londonderry ca UK City of Culture, ea a încurajat reziliența și credința în propria viziune, indiferent de scepticismul sau obstacolele inițiale.
Călătoria Shonei este o mărturie a angajamentului său față de artele spectacolului. Perspectivele și experiențele sale oferă lecții valoroase pentru viitorii lideri culturali, inspirându-i să își urmeze pasiunile cu dedicare totală.