Turismul cultural și de patrimoniu a atras recent atenția antreprenorilor din artele spectacolului și a factorilor de decizie politică. Odată cu creșterea clasei de mijloc și a mobilității globale, multe guverne din regiunea Asia-Pacific, inclusiv China și Coreea de Sud, investesc în arte pentru a stimula turismul cultural și dezvoltarea economică locală. Această investiție a dus la creșterea finanțării pentru arte și la înființarea de noi instituții culturale. Creșterea piețelor emergente a stimulat, de asemenea, avansurile tehnologice în performanțele live, beneficiind comunitățile locale, siturile turistice și țările în ansamblu.
Unul dintre cele mai mari proiecte culturale din lume, Districtul Cultural West Kowloon, se întinde pe 40 de hectare de teren recuperat. Acest proiect ambițios integrează artă, educație, spații deschise, hoteluri, birouri, zone rezidențiale și diverse facilități de retail, restaurante și divertisment. Discuția a făcut parte din programul oficial al SIPAM, Promovarea Turismului Cultural prin Tehnologii Inovatoare.
Paneliști:
- Paul Tam, Director Executiv pentru Artele Spectacolului al Autorității Districtului Cultural West Kowloon, Hong Kong, China.
- Moderator: Octavian Saiu.
Paul Tam a subliniat diversitatea culturală a Hong Kong-ului, care include de la operă chineză și occidentală la muzică simfonică chineză și occidentală, Bollywood și musicaluri. După ridicarea restricțiilor în 2022, orașul a început să recâștige treptat turismul. Cu toate acestea, dolarul Hong Kong-ului este legat de dolarul american, făcând vizitarea orașului extrem de costisitoare pentru turiștii din China continentală și din restul lumii. Paul Tam consideră că turismul artistic și cultural poate fi o soluție pentru a depăși aceste dificultăți.
Deși turismul reprezintă un procent mic din PIB-ul Hong Kong-ului (1%-4%), este esențial pentru deschiderea culturală și intelectuală a orașului. West Kowloon Cultural District este un proiect semnificativ în acest sens, fiind primul district cultural desemnat al orașului, creat prin recuperarea a 40 de hectare de teren în portul Victoria.
Proiectul West Kowloon a primit o finanțare unică de 21,6 miliarde de dolari Hong Kong (aproximativ 3 miliarde de dolari americani) acum 12 ani pentru a construi instituțiile culturale. În prezent, există două muzee: M+ (un muzeu de artă contemporană) și Muzeul Palatului din Hong Kong (o ramură a colecțiilor Palatului din Beijing). În domeniul artelor spectacolului, există două locuri principale: Centrul Xiqu, destinat operei chinezești, și Free Space, care include trei săli de spectacol. Un al treilea loc, Complexul Teatral Liric, va fi deschis în 2026-2027 și va deveni centrul pentru dans și teatru în Hong Kong.
West Kowloon promovează integrarea tehnologiei moderne, cum ar fi roboții și inteligența artificială, pentru a îmbunătăți experiența culturală. Strategia artistică a districtului include organizarea a cinci festivaluri anuale: un festival de jazz în octombrie, un festival pop la începutul lui noiembrie, un festival de dans contemporan numit Free Space Dance, un festival de operă chineză și un festival de familie în fiecare Paște, printre altele.
Districtul Cultural West Kowloon colaborează pe termen lung cu artiștii, sprijinindu-i de la conceptul inițial până la producția finală. Districtul Cultural West Kowloon este o organizație publică, ceea ce permite să încurajeze producțiile de lungă durată. În Hong Kong, guvernul este autoritatea principală care finanțează producții culturale. Guvernul administrează aproape toate muzeele și întâlnirile artistice și are cel mai mare buget pentru programele culturale din Hong Kong. Prin urmare, este cel mai important jucător în acest domeniu.
Unul dintre motivele pentru care West Kowloon a fost creat este analiza întregului ecosistem și dezvoltarea artistică și culturală. Sunt trei componente esențiale: artiștii, talentul și finanțarea. Însă, ceea ce diferențiază West Kowloon este identificarea timpului ca a patra componentă importantă pentru o dezvoltare artistică sănătoasă.
Colaborează cu artiști pe termen lung și nu cumpără doar un spectacol, ci lucrează cu artiști locali de la începutul ideilor lor. Poate dura un an sau un an și jumătate până o lucrare poate ajunge într-un spațiu, iar modelul de lucru este pe bază de feedback de la public și de la artiști, îmbunătățind producția pe baza acestor opinii. Paul Tam este convins că acesta este modul în care obțin cea mai bună calitate: oferind resurse artiștilor, valori, creștere și, cel mai important, timp.
Octavian Saiu a remarcat entuziasmul și autenticitatea lui Paul Tam în prezentarea sa, subliniind rolul său diplomatic ca ambasador al teatrului din Hong Kong.
Discuțiile din cadrul conferinței dedicate Promovării Turismului Cultural prin Tehnologii Inovatoare sunt disponibile în versiune integrală în limba engleză AICI.