Octavian Saiu: începem la 16, dar momentul așteptat este programat la 16.30. Încercăm să fim foarte punctuali. Timpul e întotdeauna subiectiv. Atunci când vedem un spectacol minunat ni se pare că a trecut foarte puțin, dar a trecut foarte mult și invers, când ceva nu ne place. Sasha Waltz face parte de mult timp din festivalul nostru și noi am dezvoltat un simț al afinității și Prieteniei sincere. Jochen Sandig, care ne-a acceptat invitația, a făcut acest fillm împreună cu Sasha Waltz și este apreciat în lume. Aduce patru entități împreună, este despre dans, cultură, Europa, ceva ce transcende aceste dimensiuni și anume spiritul uman. Aș vrea ca Jochen să ne spună povestea acestui film care a început acum 11 ani. Noi folosim în română conceptul „elesius”. Când Silviu Purcărete a montat Oedip în România și Constantin Chiriac a fost rolul principal, marea preocupare nu a fost ca va fi comparat cu altă producție, ci să-i facă pe oameni să înțeleagă că Oedip al lui nu e ceva clasic. Și decât să pronunțăm Oedip, a insistat ca lumea să spună Oedipus. Un aspect care ține de pronunție.
Jochen Sandig: Mulțumesc frumos pentru această călduroasă primire și mulțumesc celor care au venit astăzi. Este una dintre primele proiecții publice ale acestui film. Am avut onoarea să fie proiectat și în Paris unde a fost și Simona Miculescu.
Ai vorbit despre spațiu, despre timp, iată care este miracolul vieții nostre. Împărtășim aceeași casă cu toții și anume această planetă. Noi, ființele umane, venim și plecăm. Avem în permanență o generație nouă și dacă ne uităm în spate e greu de prezis ce se va întâmpla în viitor, dar trebuie să trăim în prezent. Centrul Eleusis este unul dintre cele mai sfinte și sacre spații din Grecia Antică. În centrul Eleusis se întâmpla ceva ce are legătură și cu festivalul nostru, pentru că teatrul nu exista fără miracolul de la Eleusis. Înainte nu exista teatrul antic. Exista alt fenomen. Sute de oameni care reflectau asupra anumitor subiecte profunde. Vechii greci au scris teatru gândindu-se la aceste piese antice care s-au bazat pe misterele de la Eleusis, dar știm foarte puține despre ce s-a intâmplat acolo, era secret. Toți aveau voie să facă parte din misterele de la Eleusis, chiar și sclavii. Are legătură foarte profundă cu mitologia. Hades, Persefona și fiica Demetrei. Demetra este zeița agriculturii care ajută oamenii să supraviețuiască, dar Persefona, fiica sa, a fost capturată de Hades. Demetra nu a putut accepta că fiica sa era cu Hades în subteran și spunea „eu trebuie să-mi recuperez fiica” și pentru a celebra acest mit s-a construit un templu pentru Demetra.
O să vă spun de ce am dat acest titlu. Am lucrat cu Sasha Waltz. Am pus bazele unei companii de dans: Sasha Waltz și compania. Cine recunoaște recviemul de Brahms? Probabil că-l știți pe cel al lui Mozart. Cel al lui Brahms se referă la noi, care acum trăim, nu la morți. La noi cei muritori, dar în viață. Trebuie să ne bucurăm de viață pentru că este darul cel mai minunat pe care l-am primit. E minunat să sărbătorim viața. Am vorbit despre spațiu și timp. Timpul e subiectiv, dar și obiectiv. Trebuie să acceptăm că nu este etern, este ceva ca nisipul care ne scapă printre degete. Acum trăim, acum murim. Recviemul lui Brahms este o operă perfectă. Poate e cea mai bună bucată muzicală scrisă de Brahms. Se face asta nu într-o manieră tristă, cum sunt celelalte recviemuri. Recviemul lui Brahms are citate și din Biblie și mesajul său e „ce bine că suntem în viață! E păcat că murim, dar ce bine e că trăim!”. Noi am promovat asta în mai multe țări, inclusiv în țări în care nu sunt creștini, ci sunt și musulmani sau mulți atei. De multe ori pierdem noțiunea timpului. Filmul e diferit față de un concert, dar am încercat împreună cu regizorul să schimbăm camerele, pentru că vrem să vă garantăm o experiență personală.
Octavian Saiu: este o experiență personală pe care o ai cu această piesă. Tu și Sasha aveți o relație specială. Mi-amintesc că am văzut acum 2 ani Creatura și a fost una dintre cele mai frumoase coregrafii din lumea dansului și care sfidează timpul. Cum a făcut Sasha Waltz să se proiecteze în timp? Timpul este extrem de important pentru dansatori.
Jochen Sandig: Sasha e un coregraf foarte muzical. Ea crede în corpul care respiră. În corpul care pe scenă are un timing diferit. Când vezi spectacolele ei live o să vezi că-i place să lucreze cu muzicieni care lucrează live. În Creatura, muzica este întotdeauna la fel, dar în momentul în care tehnicianul de sunet apasă butonul, în munca ei vei auzi tot. Lucrez cu ea de atâția ani și niciodată nu mă plictisesc. Vede calități la oameni pe care nici oamenii respectivi nu le știu. Când lucram la Recviemul Uman credeam că rămân în zona de confort. M-am dus la cor, am avut o propunere, a fost acceptată. Este prima producție pe care o semnez în acest fel. O admir pe Sasha pentru calitatea sa de a ști cum să lucreze cu timpul. În majoritatea spectacolelor nu avem soliști, ca la balet și Sasha a făcut o treabă extraordinară.
Octavian Saiu: înainte de a proiecta filmul, observăm din nou că timpul este un element destul de prețios și aș vrea să concluzionăm, cum poate o cameră video sau un aparat video să capteze un aspect tridimensional al dansului.
Jochen Sandig: o să vedeți că avem 4 camere de filmat. Totul este autentic, nimic nu e fals. Înregistrarea s-a făcut în Eleusis. Nu s-a făcut deloc playback. Coregrafia e coordonată de Sasha. Aici lucrurile se întrepătrund, iar cele 4 camere care filmează necesită o anumită tehnică. Avem și o dronă care filmează de sus. S-a făcut cu un buget foarte scăzut, deci nu vă așteptați la o calitate extraordnară. Veți simți că faceți parte din el. Aici este a cincea proiecție a filmului.
Octavian Saiu: mulțumesc mult, Jochen Sandig.