Viitorul artelor spectacolului în Epoca A.I.: Viitorul – înfricoșător sau captivant?

Într-o lume în continuă schimbare, marcată de apariția inteligenței artificiale (A.I.) cu un impact profund, artiștii globali se străduiesc să țină pasul, să răspundă și să genereze schimbări paradigmatice în gândirea creativă individuală și în experiențele colective. Ritmul neobosit al dezvoltării A.I. necesită o discuție necesară despre impactul său asupra societății în general și asupra artelor spectacolului în special. Pe măsură ce ne îndreptăm către un viitor care promite un amestec de creativitate umană și A.I., rolul A.I. se extinde exponențial. De la coregrafie, scriere de scenarii și design scenografic până la domenii precum aplicațiile pentru granturi, propunerile de proiecte, simplificarea proceselor și oferirea de noi căi pentru inovație, potențialul este vast.

Această discuție de panel „Viitorul artelor spectacolului în Epoca A.I.: Viitorul – înfricoșător sau captivant?” aduce împreună perspective de la artiști, manageri culturali și profesioniști în date A.I. pentru a explora relația în evoluție dintre A.I. și artele spectacolului. Explorăm modul în care A.I. transformă practicile creative, îmbunătățește eforturile artistice și prezintă noi provocări și oportunități pentru comunitatea artistică. 

Paneliști:

  • Craig Vear: profesor de muzică și știința calculatoarelor, departamentul de Muzică și Mixed Lab., Universitatea Nottingham, Marea Britanie.
  • George Zarkadakis: doctor în A.I., futurist și profesionist în inovația digitală, Elveția.
  • Janna Hastings: profesor de cunoștințe medicale și suport decizional, Institutul de Științe Implementării în Sănătate, Universitatea din Zurich, Elveția.
  • Steve Benford: profesor de știința calculatoarelor, Mixed Reality Lab, Interactive Experience Design, Universitatea Nottingham, Marea Britanie.
  • Davide Giovanzana: regizor de teatru italian și elvețian, pedagog de teatru și cercetător, Helsinki, Finlanda.

Moderat de:

  • Cosmin Chivu, profesor asociat, Sands College of Performing Arts, New York, SUA.

Principalele teme discutate:

  1. A.I. și creativitatea artistică
  • Steve Bedford a subliniat că A.I. poate genera artă nouă dacă ajută oamenii să găsească noi semnificații și interpretări. Arta devine semnificativă doar dacă publicul găsește sens în rezultatele generate de A.I.
  • Janna Hastings a adăugat că implicarea umană este esențială în procesul creativ, de la selectarea datelor de intrare și a algoritmilor până la alegerea rezultatelor finale. Acest proces de selecție este un act uman care nu poate fi complet automatizat.
  • George Zarkadakis a menționat că procesul creativ implică absorbția trecutului și transformarea lui în prezent. Deși A.I. poate genera conținut nou, rămâne întrebarea dacă publicul va găsi sens și valoare estetică în acesta.
  1. Tehnologie și estetică
  • Craig Vear a evidențiat necesitatea de a dezvolta sisteme A.I. personalizate pentru a vedea adevărata inovație artistică. El a argumentat că creativitatea implică adesea recombinarea elementelor existente în moduri noi, iar A.I. trebuie să fie adaptată pentru a facilita acest proces.
  • Davide Giovanzana a subliniat că tehnologia este deja integrată în corpul și performanțele actorilor. Istoria teatrului demonstrează că inovațiile tehnologice, precum luminile electrice, au transformat modul în care arta este creată și percepută.
  1. Colaborarea dintre artiști și A.I.
  • Craig Vear a discutat despre cinci moduri în care artiștii pot lucra cu A.I.: ca instrument, mediu de expresie, pentru generarea de artefacte, măsurarea comportamentului creativ și construirea agenților creativi care pot colabora cu oamenii. El a evidențiat potențialul mare al A.I. de a colabora cu artiștii în moduri noi și inovatoare.
  • George Zarkadakis a vorbit despre tendința de a integra tehnologiile în artele spectacolului pentru a explora emoțiile și percepțiile umane, creând astfel experiențe mai imersive.
  • Janna Hastings a evidențiat efectul democratizator al A.I., care permite persoanelor fără expertiză tehnică să creeze produse artistice de înaltă calitate.
  1. Impactul psihologic și provocările etice
  • Craig Vear a menționat că utilizarea A.I. poate crea atât stres cât și ușurare pentru performeri, depinzând de contextul în care este utilizată tehnologia. El a subliniat importanța construirii încrederii în comunitate și în tehnologie.
  • Janna Hastings a avertizat asupra riscului ca oamenii să proiecteze nevoi umane asupra A.I., ceea ce poate duce la pierderea conexiunilor umane autentice. Ea a evidențiat că aceste relații pot fi înșelătoare și pot submina interacțiunile umane reale.
  • George Zarkadakis a adăugat că pe măsură ce A.I. devine mai sofisticată, este important să ne asigurăm că tehnologia este accesibilă și controlată de un număr mare de oameni, nu doar de câțiva, pentru a asigura echitatea în dezvoltarea și utilizarea acesteia.

Recomandări de lectură și resurse:

  • George Zarkadakis a recomandat cartea sa „In Our Own Image” și a menționat un viitor proiect de carte pentru MIT Press, care explorează relația dintre oameni și A.I.
  • Janna Hastings a sugerat un număr special al revistei „Cosmos and Taxis” și proiectul „Unreal Body”, care abordează problemele de imagine corporală generate de imagistica A.I.
  • Steve Bedford a menționat articolul „Creating Myself” care oferă cinci provocări pentru sisteme autonome mai creative, subliniind necesitatea de a reconsidera anumite retorici despre A.I. printr-o lentilă artistică.
  • Craig Vear a recomandat cartea sa co-editată „Limbajul Creativității” și „Robots, Zombies, and Dragons” de Robert Kirk, care oferă perspective asupra inteligenței artificiale dintr-un punct de vedere fenomenologic.
  • Davide Giovanzana a sugerat un viitor articol despre agenție, atingere și imediate în contextul utilizării A.I. și cartea „Cyborg Manifesto” de Donna Haraway pentru o perspectivă alternativă asupra tehnologiei.

Discuțiile din cadrul conferinței dedicate panelului Viitorul artelor spectacolului în Epoca A.I.: Viitorul – înfricoșător sau captivant? sunt disponibile în versiune integrală în limba engleză AICI.

keyboard_arrow_up