Mary Lou Aleskie este o susținătoare de renume internațional pentru puterea artelor de a aduce oamenii împreună, nu doar în comunitățile locale, ci și la scară globală. Din 2017, Mary Lou Aleskie ocupă funcția de Director Executiv Howard Gilman ’44 la Hopkins Center for the Arts de la Dartmouth College. În campus, ea conduce Consiliul Provostului pentru Avansarea și Integrarea Artelor, axându-se pe dezvoltarea și transformarea Districtului de Arte de la Dartmouth. Această inițiativă implică reimaginarea și extinderea istoricului Hopkins Center, în colaborare cu arhitecții de renume mondial Snøhetta.
Mary Lou este recunoscută la nivel global pentru abordarea sa interdisciplinară, conectând artele cu științele umaniste și cele exacte în întregul campus, inclusiv prin crearea primei Inițiative de Integrare a Artelor de la Dartmouth.
Echipa de la Sibiu International Performing Arts Market (SIPAM) a avut o discuție de culise cu Mary Lou Aleskie pentru a aprofunda munca și contribuțiile ei.
Puteți explica care este importanța unei burse de spectacole precum cea pe care o avem la Sibiu?
Mary Lou Aleskie: Într-o comunitate internațională unde există atât de multe tipuri diferite de oameni din atât de multe locuri diferite, precum și discipline, este foarte important să poți fi alături de colegii tăi și să experimentezi lucrările artistice prin perspectiva altcuiva. Cu alte cuvinte, o bursă de spectacole ca aceasta nu ar fi la fel de interesantă fără diversitatea de perspective. De aceea trebuie să fim dedicați diversității internaționale și culturale. Aici, în Europa, ne reunim din toate părțile lumii pentru a vedea aceste lucrări artistice și a înțelege mai bine locul, scopul și valorile noastre.
Ați spus într-un interviu, cred că era pentru un post de radio, „Predăm arte, dar predăm și umanitatea prin arte.” Puteți explica ce înseamnă această sintagmă?
Mary Lou Aleskie: Sunt director executiv al Centrului pentru Arte Hopkins de la Dartmouth College, care este o școală Ivy League în Statele Unite. Cea mai importantă sarcină a noastră este să ne asigurăm că atunci când studenții termină cursurile, artele sunt încorporate în sufletul lor pentru a-i face oameni mai buni. Poate că nu toată lumea este artist, dar toată lumea are capacitatea de a fi creativă în orice formă. Datorită experiențelor artistice, toată lumea are ocazia să vadă cu empatie alți oameni din lume. Și toată lumea are ocazia de a susține și a pleda pentru artiști. Așadar, când spunem că nu predăm neapărat doar artele, ci predăm oamenilor cum să fie oameni mai buni, asta înseamnă cu adevărat. Trăim într-o lume foarte provocatoare. Și dacă reușim să trimitem studenți și oameni din sălile noastre de curs pe străzi cu o înțelegere mai profundă a celeilalte persoane și a felului cum să navigăm printre provocările pe care le întâmpinăm cu toții, atunci ne-am făcut treaba.
Am observat că ideea de comunitate este o componentă cheie a misiunii și viziunii centrului Hopkins. Puteți elabora asupra modului în care comunitatea joacă un rol în programele și inițiativele colegiului?
Mary Lou Aleskie: La Dartmouth, comunitatea noastră este o comunitate globală. Aproximativ 30% din studenții noștri vin din toate colțurile lumii, și asta creează un mediu cultural foarte bogat, mai ales pentru o zonă rurală. Suntem la două ore de Boston, trei ore de Montreal, cinci ore de New York, dar într-un cadru foarte frumos cu munți și ferme de jurul împrejurul campusului. Lumea vine la noi ca într-o tabără pentru a explora lumea. Și când spunem comunitate, este modul în care construim relații între studenții și facultatea noastră, comunitatea locală și toți cei care călătoresc acolo pentru a face cercetare, a preda, a face lumea un loc mai bun. Oamenii, relațiile și cunoștințele create în comunitate au un impact dincolo de campusul nostru. „Comunitate” este un cuvânt interesant, pentru că, de fapt, în cadrul unei comunități există multe comunități. Și ceea ce facem noi este să lăsăm pe toată lumea să aducă ce au mai bun în campusul nostru și să-și construiască propriile comunități pentru a putea fi cea mai bună versiune a lor atunci când pleacă.
Unde este intersecția între public și această parte de comunitate?
Mary Lou Aleskie: Publicul nostru, artiștii și comunitatea noastră sunt una și aceeași fără bariere care să ne separe. Nu putem exista unii fără alții. Lucrările artistice uneori sunt în aer liber, uneori sunt în cartiere sau în comunitatea regională. De fapt, deoarece clădirea noastră este în prezent în construcție, ne exersăm modalitățile de a ne conecta mai direct cu publicul. Anul acesta am fost în 33 de locații diferite în regiunea noastră și chiar în alte părți ale țării și lumii. Primim artiști pentru spectacole, dar și pentru rezidențe pe perioade extinse de timp, uneori câteva săptămâni, alteori un an sau mai mult. În timpul petrecut cu noi, învățăm unii de la alții. Și când pleacă, simțim că viziunea lor asupra artelor a avut un impact și asupra noastră, iar la fel se simte și în comunitate. Prin participare și cunoaștere reciprocă, construim comunitatea, realizăm lucrări artistice și facem noi descoperiri, creând un loc primitor pentru toți.
Care sunt provocările cheie cu care vă confruntați în domeniul educației universitare?
Mary Lou Aleskie: Există multe provocări în educația universitară în SUA în acest moment, dar două care au un impact asupra muncii noastre în arte: scăderea valorii științelor umaniste și necesitatea de a găsi modalități respectuoase și echilibrate de a discuta subiecte dificile. În primul rând, pentru că toată lumea este atât de concentrată pe obținerea unui loc de muncă și pregătirea practică, valoarea unei educații în arte liberale este pusă sub semnul întrebării. Artele liberale sunt uneori considerate mai puțin importante dacă scopul este să devii inginer sau IT-ist sau finanțist. Dar, la Dartmouth, încercăm foarte mult să reamintim oamenilor că ai nevoie de abilități creative și de gândire strategică pentru rezolvarea problemelor indiferent de profesie. O persoană de succes trebuie să poată gândi deschis, să acționeze creativ și să „traducă” acele abilități în acțiuni. La Dartmouth credem în valoarea unei educații în arte liberale pentru toate profesiile. Dar, educația universitară, în special în Statele Unite, se luptă cu aceste idei. Este o provocare.
Cealaltă problemă este că studenții au opinii și sunt profund implicați în a le împărtăși în social media, astfel încât uneori sentimentele sunt amplificate. În acest moment, în Statele Unite, multe colegii au parte de multe proteste. Acest lucru a a afectat modul în care președinții colegiilor și conducerea trebuie să ia decizii. Sunt prinși între a permite libertatea de exprimare și protejarea drepturilor celor care nu vor să fie parte a unui protest. Este un loc foarte provocator. La Dartmouth, am încercat foarte mult să demonstrăm cum un discurs echilibrat și civilizat ne ajută să apreciem perspectivele celorlalți chiar și atunci când nu suntem de acord.
Cum atrageți și rețineți artiștii emergenți?
Mary Lou Aleskie: Unii dintre ei sunt de fapt studenții noștri. Avem un program de Master of Fine Arts in Digital Music și acum am avut un număr de oameni care au absolvit și care sunt cunoscuți, creează lucrări artistice, se întorc și împărtășesc cu noi. În multe feluri, ai relații în lume. Așa cum sunt aici construind noi relații, asta facem și noi la Dartmouth. Suntem prezenți la evenimente în lume, vedem ce se întâmplă în alte locuri, construim relații puternice. Și apoi oferim oportunități pentru oameni să vină și să lucreze sau studieze cu noi pe perioade extinse de timp. Uneori ca profesori, uneori ca performeri, uneori ca studenți care își dezvoltă propria artă.
Cât de des schimbați curricula centrului cu noi forme de artă?
Mary Lou Aleskie: Curriculum-ul rămâne destul de constant, dar conținutul artistic se schimbă pentru a rămâne mereu adaptat vremurilor. Există mereu o minte nouă, o idee nouă, o practică nouă. Și lucrăm foarte mult pentru ca acea practică să reprezinte diversitatea comunității și a lumii. Suntem o țară foarte diversă și regiunea noastră găzduiește studenți și profesori internaționali care aduc cu ei perspective foarte diferite în comunitatea noastră. Învățăm unii de la alții.
Având în vedere perspectivele personale asupra educației universitare, cât de important este să ai o instituție Ivy League pe CV-ul tău în cadrul comunității artistice, comparativ cu a avea un portofoliu vast și participare în diverse inițiative artistice?
Mary Lou Aleskie: Există multe moduri de a obține o educație universitară, iar în SUA, Ivy League înseamnă opt instituții, iar noi suntem una dintre ele. Există mult mai mulți studenți în colegii decât Ivy League poate sprijini. Cred că oriunde mergi, orice colegiu este potrivit pentru un student, iar acel student ar trebui să iasă din acel colegiu cu ideea că are și un portofoliu. Așadar, aș spune că un program de colegiu puternic oferă o oportunitate pentru studenți nu doar să învețe teorie, ci și aplicarea practică care este încorporată în cine ești tu ca individ. Și din ce în ce mai mult, cred că avem colegii în Statele Unite și în întreaga lume care sunt capabile să gândească astfel. Din nou, găsirea unui loc de muncă după colegiu este uneori foarte dificilă și diferită pentru sectorul artistic creativ decât pentru oameni din alte domenii. Așadar, în instituții ca a noastră, trebuie să găsim căi pentru ca oamenii să poată aplica creativitatea, dar și să aibă parte de alte aplicații practice.
Am avut o studentă anul acesta care era o persoană interesată de studii cantitative, evaluând pe bază de formule matematice care îi permiteau să evalueze riscul de a produce anumite tipuri de discipline artistice, în funcție de care ar fi mai riscante pentru public și care ar fi mai puțin riscante. Aplicând informații din sfera cercetării, sondaje, analiză de date și analize financiare, a găsit soluții pentru programarea artistică. Așadar, unul dintre lucrurile pe care încercăm să le facem este să căutăm locuri unde artele se intersectează cu viața reală.
De asemenea, lucrăm cu artiști interesați de mediul global, care prin munca lor ajută comunitățile să înțeleagă mai bine impactul schimbărilor climatice și să implice oamenii în a fi mai conștienți de mediu. Acestea sunt modurile în care cred că artele se schimbă.
În lumea noastră, artele se extind mult dincolo de scenă. Spectacolele de pe scenă îmbogățesc și aduc valoare în viața noastră. De aceea, cred că trebuie să formăm și să dezvoltăm artiștii de mâine într-un mod holistic. Pentru că s-ar putea să îți dorești să faci balet, sau poate vrei să cânți la vioară, dar există un număr foarte mic de oameni care vor merge la conservator și vor putea să-și facă o carieră în contextul de a fi cel mai bun violonist sau pianist sau dansator din lume. Foarte puțini. Dar asta înseamnă că nimeni altcineva nu are valoare? Evident că nu. Doar că se aplică într-un mod diferit. Așadar, cred că există multe colegii ca ale noastre care gândesc astfel și încearcă să ajute artiștii să se exprime în moduri care au sens pentru lume.
Ne puteți explica mai multe despre Inițiativa de Integrare a Artelor?
Mary Lou Aleskie: Este legat de ce am spus mai sus, această idee că s-ar putea să fii artist sau s-ar putea să fii om de știință, dar împreună vedem lucrurile diferit și găsim noi descoperiri. Și asta este esența integrării artelor. Ideea că indiferent de proiect, o perspectivă artistică are valoare.
De exemplu, avem acum mulți studenți ucraineni, dar și profesori. Am avut un departament de Studii Ruse, dar pe măsură ce lumea se schimbă, departamentul a devenit de Studii Est-Europene și Eurasiatice, care acum include limba ucraineană, limba rusă și alte limbi și practici predate prin cultură și expresie artistică. Totodată, avem unul dintre profesorii noștri care este ucrainean și a inițiat un parteneriat cu Asociația Mondială a Dramaturgilor Ucraineni, iar constant primim lucrări din Ucraina care sunt traduse în engleză, analizate și discutate împreună în cadrul acestui departament. Așadar, există o fluiditate și o înțelegere a lumii și vieții celuilalt.
Având în vedere că tema festivalului din acest an este prietenia, cum interpretați și implementați conceptul de prietenie la nivel instituțional?
Mary Lou Aleskie: În primul rând, aș vrea să vorbesc despre prietenie în privința acestui festival, care se bazează pe bunătatea ființelor umane de a înțelege importanța prieteniei. Acest festival este construit pe această idee simplă fără a se gândi la granițe naționale sau perspective despre box office și realizări, ci devine un loc unde oamenii se simt valoroși pentru că pot face parte dintr-o prietenie globală. Și asta este foarte convingător și, de asemenea, foarte rar în această lume. Așa că acesta a fost unul dintre motivele pentru care am vrut foarte mult să vin aici, pentru că simt că valorile de bază ale acestui festival nu sunt doar inteligente și utile, ci sunt și construite pe umanitate și prietenie.
De unde vin eu la Dartmouth, cred că artiștii sunt foarte dedicați acestei idei că dacă poți valoriza reciproc prin relația ta, acele prietenii creează modalități colective de a face artă, care este mai puternică decât dacă ar fi o sarcină pentru motive comerciale sau alte interese. Așadar, prietenia este despre construirea comunității. Am vorbit despre bariere. Acesta este elementul fundamental care creează comunitate: să ne înțelegem reciproc prin prietenie. Și sperăm că axul pe care îl construim devine ca acest punct mic în lume unde prieteniile pot fi construite și apoi se extind în lume. Și sper, acum că înțeleg că festivalul are o relație atât de bună cu instituțiile educaționale, sper că putem găsi o cale de a fi prieteni într-un mod mai specific, poate chiar dincolo de festival.