40 de ani de teatru pe hârtie – Despre pasiune, adaptabilitate editorială și memoria lui George Banu

Într-o lume în care teatrul trăiește intens pe scenă, există și un alt spațiu – tăcut, dar esențial – unde teatrul își găsește viața: în paginile unei cărți. În cadrul unei întâlniri speciale în programul conferințelor FITS, jurnalista Mihaela Dedeoglu a dialogat cu Claire David, directoarea departamentului de arte ale spectacolului din cadrul prestigioasei edituri franceze Actes Sud-Papiers, singura editură generalistă din Franța care are un departament dedicat teatrului.

Claire David a vorbit despre dificultatea – dar și frumusețea – de a publica și promova dramaturgia scrisă. „Nu ne ducem intuitiv la librărie ca să cumpărăm o piesă de teatru. Facem asta după ce vedem un spectacol care ne mișcă, ori la recomandarea cuiva. Lectura de teatru cere o imersiune: trebuie doar să te lași purtat de ceea ce spun personajele. Totul este deja acolo, în dialog”, a subliniat ea.

Întoarcerea în timp, în anii ’80, a fost emoționantă. Claire și-a amintit cum, tânără studentă la studii teatrale, l-a avut profesor pe George Banu – omul care avea să-i influențeze profund cariera. „George Banu mi-a fost mentor și apoi coleg, iar colaborarea cu el a fost o bucurie.” Invitata precizează și cum a început să lucreze în domeniu: „Am văzut un butic roșu care s-a instalat în aceeași clădire în care locuiam și eu. Am văzut foarte multe cărți. I-am zis domnului de acolo că mi-ar plăcea să lucrez cu dânsul. Nu am făcut studii despre activitatea de editură, dar Christian Dupeyron a acceptat imediat să lucreze cu mine. Avea 50 de ani când a fondat editura Papiers și își dorea să publice multe piese de teatru.”

Au urmat ani de muncă asiduă, de prezență în festivaluri, în special la Avignon, unde Actes Sud-Papiers a creat o librărie temporară, vizibilă și vibrantă, timp de 12 ediții. Claire David a menționat că „mergeam fizic spre cititori – nu exista internet, nu aveam telefoane mobile, dar aveam pasiune.”

George Banu, așa cum l-a evocat Claire David, „nu a fost doar critic, ci mai ales spectator european.” A adus în spațiul editorial idei despre privirea scenică, despre „actorul-creator” și despre importanța gestului regizoral. „Știa să observe, intra în universul spectacolelor pe care le viziona. A scris o lucrare despre supraveghere. Era român și a trăit sub Ceaușescu o perioadă. Subiectul supravegherii îl interesa. Când privea spectacolele, avea privirea supraveghetorului. Ulterior s-a axat pe scrierile artiștilor.”

Actes Sud-Papiers are o colecție dedicată regizorilor, care a pornit de la „Ce înseamnă să fii regizor?” – o întrebare care a dat naștere acestei colecții ce reflectă transformările regizorului din secolul XX până astăzi, când acesta devine inițiator de proiecte și curator de viziuni. „La sfârșit de secol XX erau doar regizori. În secolul XXI devine un întreprinzător, un inițiator de proiect. Am încercat să ne adresăm fiecărei funcții specifice regizorului, mai ales că această profesie este atestată prin practică, nu prin diplomă.”

În cadrul editurii există și colecția de eseuri, Apprendre, cu privire la ce înseamnă teatrul, de unde vine, care sunt obstacolele cu care se confruntă. Plecând de la texte mici, colecția a adunat 100 de texte și adesea sunt traduse în străinătate. De asemenea, editura a publicat aproximativ 1300 de piese de teatru pe parcursul a 40 de ani. 

Unul dintre cele mai mari succese editoriale ale Actes Sud-Papiers rămâne piesa „Incendii” de Wajdi Mouawad – vândută în peste 350.000 de exemplare. O poveste tulburătoare despre dragoste, violență și identitate, care a trecut dincolo de pagină, ajungând și în cinematografie și săli de teatru. „Nu înțelegem de unde a venit succesul fulminant al acestei piese – poate pentru că vorbește despre construcția omului, de la adolescență la maturitate, dar mai ales despre iubirea care poate deveni și călău.” 

În paralel, editura a dezvoltat colecții dedicate publicului tânăr, formate accesibile, benzi desenate și volume ilustrate – instrumente care apropie teatrul de școală și de copii. De asemenea, există o colecție despre scenografie, un domeniu adesea trecut cu vederea, dar esențial pentru experiența teatrală. 

Claire David a subliniat nevoia permanentă de adaptare în fața incertitudinii economice. Cu un declin general al vânzărilor de carte în Franța (15% în cazul editurii și 10% la nivel național), editura a lansat formate audio și digitale, dar fără a renunța la frumusețea obiectului fizic: cartea: „Este important să avem cărți frumoase, bine tipărite, care oferă o experiență completă – de la copertă la conținut.” 

În încheiere, Constantin Chiriac, președintele FITS, l-a reamintit pe George Banu, „această întâlnire a fost un omagiu în primul rând pentru domnul George Banu, prietenul nostru, cu care am avut o relație fraternală. Ne-a vorbit tot timpul despre Actes Sud-Papiers și a fost mândru să lucreze cu dumneavoastră. Ar fi fost fericit să aniverseze cei 40 de ani de activitate editorială cu dumneavoastră.”  

 

FOTO: Andrei Văleanu, FITS 2025

keyboard_arrow_up